WAT IS EEN ASBESTATTEST?

Een asbestattest is een officieel document waarin alle asbesthoudende materialen binnen een gebouw worden geïdentificeerd en geregistreerd. Wanneer gebouwonderdelen asbest bevatten worden deze in het document opgenomen door een gecertificeerde asbestdeskundige. Dit is verplicht bij verkoop/verhuur van woningen met een gebouwd voor 2001 vanaf 23 november 2022.

Het asbestattest bevat informatie zoals de locatie, toestand, en het type van asbesthoudende materialen, en het beoogt om de risico’s voor de gezondheid van bewoners en werknemers te minimaliseren. Daarnaast bevat het ook richtlijnen over hoe om te gaan met de aangetroffen asbestmaterialen en advies over beheer en verwijdering in Vlaamse gebouwen.

WAAROM EEN ASBESTATTEST LATEN UITVOEREN?

Een asbestattest en inventaris laten opmaken, is niet alleen een proactieve stap voor de gezondheid en veiligheid, maar vormt ook een belangrijke strategie bij het beheer van gebouwen en locaties. Hieronder worden de enkele redenen uiteengezet:

  • Verplicht bij verkoop of verhuur: Bij de verkoop of verhuur van een pand biedt een asbestattest duidelijkheid en transparantie naar potentiële kopers of huurders over de aanwezigheid en staat van asbest.
  • Bescherming van Gezondheid: Het identificeren en adequaat beheren van asbesthoudend materiaal minimaliseert het risico op blootstelling aan asbestvezels, die ernstige gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken.

  • Risicobeheer: Door exact te weten waar asbest zich bevindt en in welke staat het verkeert, kunnen eigenaars en beheerders gepaste maatregelen nemen om risico’s te beheren en eventuele saneringsacties doordacht uit te voeren.

Onze prijzen

Transparant en betaalbaar

Onze tarieven zijn direct beschikbaar op de website, waardoor een afzonderlijke offerte overbodig is. Plan meteen uw meting in, en wij garanderen een snelle en efficiënte service ter plaatse!

Tot 80m²

33000
( E x c l . B T W | E e n g e z i n s w o n i n g + b i j g e b o u w e n )
  • Bezoek ter plaatse
  • Eén staalname inbegrepen
  • Extra staalname €35 /st
  • Attest OVAM & SKH

80-250m²

38000
( E x c l . B T W | E e n g e z i n s w o n i n g + b i j g e b o u w e n )
  • Bezoek ter plaatse
  • Eén staalname inbegrepen
  • Extra staalname €35 /st
  • Attest OVAM & SKH

250-500m²

43000
( E x c l . B T W | E e n g e z i n s w o n i n g + b i j g e b o u w e n )
  • Bezoek ter plaatse
  • Eén staalname inbegrepen
  • Extra staalname €35 /st
  • Attest OVAM & SKH
ONze voordelen

Waarom kiezen voor
BLENT als uw partner?

Bij Blent staan we voor correcte service aan correcte tarieven. Of het nu gaat om ventilatiemetingen, blowerdoortesten, EPC’s…: ons ervaren team zorgt voor een vlotte en betrouwbare uitvoering. 

Wij denken mee met u! 

home-2_01-1
home-2_01-2
home-2_01-3
home-2_01-4
home-2_01-5
150

Jaar ervaring

70

Medewerkers

+
25000

testen uitgevoerd

150

Erkenningen

Offerte nodig?

Wij dragen uw privacy hoog in het vaandel, en delen deze informatie dus niet met derden.

    Wanneer is een asbestinventaris verplicht?

    Een asbestinventaris is verplicht bij de verkoop of verhuur van een pand dat voor 2001 gebouwd is. Deze verplichting geldt ook bij sloop- of renovatiewerkzaamheden. Het doel is om potentiële kopers, huurders en aannemers te informeren over de aanwezigheid van asbesthoudende materialen.

    Een asbestinventaris zorgt ervoor dat de risico’s voor de gezondheid van bewoners, werknemers en gebruikers van het gebouw geminimaliseerd worden. Het document moet opgesteld worden door een gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie en bevat gedetailleerde informatie over de locaties en de staat van het asbest.

    Hoe werkt een asbestattest aanvragen?

    Het aanvragen van een asbestattest verloopt via een gestructureerd proces, waarbij je de hulp inschakelt van een erkende asbestdeskundige. Deze professional voert een grondige inspectie (asbestinventaris) uit van je pand en levert een gedetailleerd attest af dat inzicht geeft in de aanwezigheid en staat van asbesthoudende materialen.

    1. Kies een asbest deskundige

    De eerste stap bij het aanvragen van een asbestattest is het selecteren van een gecertificeerde asbestdeskundige. Deze deskundige is bevoegd om een nauwkeurige inventarisatie van je pand uit te voeren.

    Het is belangrijk om een professional te kiezen met de juiste certificeringen en ervaring. Je kunt als eigenaar ook iemand anders machtigen, zoals een notaris of makelaar, om het proces namens jou te beheren.

    2. Inventaris van de aanwezige asbest

    De asbestdeskundige voert een plaatsbezoek uit om een inventaris op te stellen van alle asbesthoudende materialen.

    Deze inventarisatie is een niet-destructieve asbestinventaris, wat betekent dat er geen wanden of vloeren beschadigd worden tijdens het onderzoek. Een niet destructieve asbestinventaris beschrijft enkel welke gebouwonderdelen asbest bevatten na een grondige visuele inspectie. Ingesloten asbest vormt geen risico voor het dagelijks gebruik van het gebouw en wordt dus niet meegenomen of onderzocht.

    Soms zijn kleine beschadigingen van verdachte materialen nodig om monsters te nemen voor laboratoriumanalyse, zodat met zekerheid kan worden vastgesteld of het materiaal asbest bevat. Deze inventarisatie beschrijft alleen de materialen die een risico kunnen vormen bij dagelijks gebruik van het gebouw.

    Wilt u uw woning slopen, dan met er een destructieve asbestinventaris opgemaakt worden. Bij een destructieve asbestinventaris gebeurt het wel dat vloeren en wanden beschadigd worden. Dit om er voor te zorgen dat asbestverdachte materialen gevonden worden om uw veiligheid te garanderen.

    3. Ontvang het asbestattest

    Nadat wij de asbestinventaris opmaken en analyse van de monsters, verwerkt de asbestdeskundige alle gegevens en stelt hij het asbestattest op. Dit attest bevat gedetailleerde informatie over de locaties, typen en staat van de asbesthoudende materialen in uw pand.

    Het asbestattest verplicht een standaard geldigheidstermijn van 10 jaar, tenzij er materialen met een hoog risico worden gevonden, wat de geldigheid kan verkorten tot 5 jaar. Voor een geldig asbestattest controleert u best uw officiële documenten op geldigheid.

    Zit je met vragen?

    Enkele veelvoorkomende vragen en praktische info

    Waar vraag ik een offerte aan voor een asbestinventaris?

    Gaat het over een eengezinswoning? Dan zijn onze prijzen transparant en kunt u direct een afspraak in plannen via het formulier. Voor grotere projecten kunt u via hier een offerte gaan aanvragen voor de te inspecteren gebouwen.

    Hoelang alvorens ik de verslagen ontvang?

    Standaard rekenen wij hiervoor een werkweek.

    De verwerking van de staaltjes, door het onafhankelijke labo, duurt immers een 5-tal werkdagen.

    Is het asbest attest verplicht?

    Ja, een asbestattest is verplicht bij de verkoop of verhuur van een gebouw dat voor 2001 is gebouwd. Dit attest moet door een erkende asbestdeskundige worden opgesteld en biedt inzicht in de aanwezigheid van asbesthoudende materialen in het pand. Bij renovaties en sloopwerken is het ook verplicht om een asbestattest te hebben om veilig te kunnen werken. In appartementgebouwen heeft u een asbestattest nodig voor de wooneenheden en de gemeenschappelijke delen.