WAT IS EEN ASBESTINVENTARIS?

Een asbestinventaris is een document dat jaarlijks opgesteld wordt waarbij er wordt gekeken naar de mogelijke aanwezigheid van asbest in een gebouw en de controle op veranderingen en eventuele verwijderde toepassingen.

Dit document is verplicht voor iedere werkgever (inclusief VME’s, scholen en overheidsgebouwen) voor alle gebouwen waar personeel tewerk wordt gesteld, ongeacht het bouwjaar.  Dit is om bij te houden in welke gebouwen of woningen er aanpassingen gedaan moeten worden, en om de gezondheid van de werknemers te garanderen. Het is ook mogelijk om als particulier een asbestinventaris te laten opstellen, voor eventuele verbouwingswerken waarbij geen bouwvergunning nodig is.

De inspectie en het opstellen van dit attest wordt gedaan door een erkend asbestdeskundige, onder dezelfde richtlijnen als er gegeven worden voor een asbestattest. De inventarisatie kan een bedrijf helpen om na te gaan welke toepassingen het gevaarlijkst zijn en dus best eerst verwijderd worden, om tegelijk de kost van verbouwingswerken te kunnen drukken én in regel te zijn met de wetgeving rondom asbest.

Dit document kan niet gebruikt worden voor de verkoop of verhuur van percelen of panden. 

WAAROM EEN ASBESTINVENTARIS UITVOEREN?

Een asbestinventaris is niet alleen een proactieve stap voor de gezondheid en veiligheid, maar vormt ook een essentiële strategie bij het beheer van gebouwen en locaties. Hieronder worden de cruciale redenen uiteengezet:

  • Verplicht voor bedrijven: een asbestinventaris biedt duidelijkheid omtrent de aanwezigheid en staat van asbest.
  • Bescherming van Gezondheid: Het identificeren en adequaat beheren van asbesthoudend materiaal minimaliseert het risico op blootstelling aan asbestvezels, die ernstige gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken.

  • Risicobeheer: Door exact te weten waar asbest zich bevindt en in welke staat het verkeert, kunnen eigenaars en beheerders gepaste maatregelen nemen om risico’s te beheren en eventuele saneringsacties doordacht uit te voeren.

ONze prijzen

Transparant en betaalbaar

Onze tarieven zijn direct beschikbaar op de website, waardoor een afzonderlijke offerte overbodig is. Plan meteen uw meting in, en wij garanderen een snelle en efficiënte service ter plaatse!

Tot 80m²

27500
( E x c l . B T W | E e n g e z i n s w o n i n g + b i j g e b o u w e n )
  • Bezoek ter plaatse
  • Eén staalname inbegrepen
  • Extra staalname €35 /st
  • Uitgebreide inventaris

Tot 250m²

31500
( E x c l . B T W | E e n g e z i n s w o n i n g + b i j g e b o u w e n )
  • Bezoek ter plaatse
  • Eén staalname inbegrepen
  • Extra staalname €35 /st
  • Uitgebreide inventaris

Tot 500m²

35500
( E x c l . B T W | E e n g e z i n s w o n i n g + b i j g e b o u w e n )
  • Bezoek ter plaatse
  • Eén staalname inbegrepen
  • Extra staalname €35 /st
  • Uitgebreide inventaris
ONze voordelen

Waarom kiezen voor
BLENT als uw partner?

Bij Blent staan we voor correcte service aan correcte tarieven. Of het nu gaat om ventilatiemetingen, blowerdoortesten, EPC’s…: ons ervaren team zorgt voor een vlotte en betrouwbare uitvoering. 

Wij denken mee met u! 

home-2_01-1
home-2_01-2
home-2_01-3
home-2_01-4
home-2_01-5
150

Jaar ervaring

70

Medewerkers

+
25000

testen uitgevoerd

150

Erkenningen

Offerte nodig?

Wij dragen uw privacy hoog in het vaandel, en delen deze informatie dus niet met derden.

    Zit je met vragen?

    Enkele veelvoorkomende vragen en praktische info

    Waar vraag ik een offerte aan voor een asbestinventaris?

    Gaat het over een eengezinswoning? Dan zijn onze prijzen transparant en kan je direct een afspraak in plannen via het formulier. Voor grotere projecten kan je via hier een offerte gaan aanvragen.

    Hoelang alvorens ik de verslagen ontvang?

    Standaard rekenen wij hiervoor een werkweek.

    De verwerking van de staaltjes, door het onafhankelijke labo, duurt immers een 5-tal werkdagen.